Burnout Symptomen

 In Blog, burnout, burnout symptomen, Loopbaanbegeleiding, stress, Tips, VDAB Loopbaanbegeleiding
[et_pb_section admin_label=”Section” fullwidth=”on” specialty=”off”][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Burnout Symptomen

 

Burnout symptomen? Heb jij last van stress?

Alarmerende berichten over burnout symptomen en een toename in het aantal burn-outs en depressies halen steeds vaker de media. Mensen gebruiken termen als “burn-out” en “ depressie” vaak onterecht door elkaar. Beide stoornissen worden veroorzaakt door één of andere vorm van verhoogde stress of spanning. Verhoogde spanning kan optreden door specifieke problemen op het werk, in een relatie of met de gezondheid. Burnout symptomen.

Wanneer spreken we over een “Burn-out symptomen” of een “Burnout”?

Burn-out betekent letterlijk ‘opgebrand zijn’: een totaal verlies aan energie! Een burn-out ontstaat wanneer je langdurig en ver over jouw grenzen heen gaat en komt voor op elke leeftijd en bij ieder opleidingsniveau. Psychische, emotionele, mentale en fysieke uitputting worden hierbij vergezeld van extreme stress.

Hoewel één incident of situatie de druppel is die de figuurlijke emmer laat overlopen, ontstaat een burn-out nooit plots en wordt hij steeds voorafgegaan door een periode van (onopgemerkte) signalen.

De oorzaken van een burn-out zijn typisch werk-gerelateerd. Iemand met burn-out kan dus wel nog blij worden van situaties die niets met het werk te maken hebben, bv een feestje met vrienden. De eerste slachtoffers van burn-outs zijn meestal de meest toegewijde, vriendelijke, hardwerkende en perfectionistische medewerkers.

Wie kampt met een burn-out kan maanden uit de running zijn. De gevolgen zijn ernstig en hebben een effect op de persoonlijkheid, de werksituatie en de privé-relaties.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Wat is een “Depressie”?

In tegenstelling tot een burn-out, is een depressie een (psychiatrische) stemmingsstoornis die deels erfelijk belast is en waarbij de negatieve stemming niet enkel beperkt blijft tot de werksituatie. Depressies worden ook vaak gekenmerkt door suïcidale gedachten. Bij een depressie is medicamenteuze therapie meestal aangewezen.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Coach of psycholoog?

Als je hulp zoekt is het goed het verschil te kennen tussen een coach en een psycholoog.

Stel je voor, je hebt een lekkende kraan. Een coach leert hoe je de kraan dicht draait en eventueel vervangt. Een psycholoog kijkt eerder hoe het komt dat de kraan ging lekken. Tijdens een coachingstraject ben je gericht op het nu. Je gaat zeer doelgericht en grensverleggend te werk.

Een coach leert je herkaderen en belemmerende overtuigingen omzetten naar helpende overtuigingen. Maar een coach blijft een begeleider, je klankbord en je trouwste supporter. Het echte werk moet je zelf doen. Zo kom je zelf tot inzicht en kan je weer in je eigen kracht komen te staan. Therapie richt zich eerder op het verleden en de oorzaak van je probleem.

Een leven zonder stress bestaat helaas niet dus we kunnen er maar beter goed mee leren omgaan of begeleiding zoeken om op een andere manier tegen stress aan te kijken.

Het is belangrijk om de patronen, die je stress bezorgen te (h)erkennen en te doorbreken. Samen met een coach leer je inzicht krijgen in jouw energievreters en jouw energiegevers, gebaseerd op jouw profiel, jouw waarden en jouw talenten.

Contacteer me gerust voor een vrijblijvend gesprek.

[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Image” src=”http://uwloopbaancoach.be/wp-content/uploads/2016/05/burnout-symptomen-stress.jpg” show_in_lightbox=”on” url_new_window=”off” animation=”off” sticky=”off” align=”center” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” alt=”burnout symptomen” title_text=”burnout symptomen”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Typisch lichamelijke burnout symptomen zijn:

  • Aanhoudende moeheid
  • Slapeloosheid
  • Spierpijn, hoofdpijn, rugpijn
  • Maagpijn, darmstoornissen, slechte eetlust
  • Verminderde weerstand tegen infecties
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde cholesterolwaarden

Typische psychische symptomen zijn:

  • Niet meer tot rust kunnen komen, gejaagdheid
  • Prikkelbaar, geïrriteerd zijn
  • Sombere buien, huilbuien, piekeren, angst
  • Niet meer kunnen genieten, lusteloos en futloos zijn
  • Besluiteloosheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid
  • Onzekerheid, minder zelfvertrouwen

Typische gedragsveranderingen zijn:

  • Minder presteren en meer fouten maken
  • Steeds meer roken, alcohol of drugs gebruiken
  • Steeds meer slaap- en kalmeermiddelen gebruiken
  • Sociale contacten steeds meer uit de weg gaan

Bron (checklist) : Stress Overspanning Burnout

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Herken je jezelf in bovenstaand verhaal/checklist? Neem gerust contact met ons op. Wij luisteren graag naar uw verhaal.

Veel Succes

Sigrid Denteneer, Uw Loopbaancoach

sigrid@uwloopbaancoach.be

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Recent Posts

Start typing and press Enter to search