Ondernemer worden na een burn-out. 4 tips om rekening mee te houden.

 In Blog, burnout, Loopbaanbegeleiding, ondernemerschap, persoonlijke doelstellingen

2017 was een jaar om snel te vergeten. Ik werd geveld door een burn-out. Ondertussen gaat het veel beter met me. Ik volgde loopbaanbegeleiding bij Sigrid Denteneer, en kwam zo tot het inzicht dat het bijberoep dat ik reeds uitoefende, voor mij een ideaal hoofdberoep zou kunnen zijn. Deze vaststelling gaf me een goed gevoel, maar effectief je job als werknemer opzeggen (met bijhorende zekerheid) en de beslissing nemen om voor een hoofdberoep als zelfstandige te gaan, is iets anders. Begin dit jaar heb ik dan mijn job vaarwel gezegd, en gekozen voor het ondernemerschap. Ik startte een bureau voor social media marketing voor kmo’s en zelfstandigen: Qwinn.be. Ik nam mijn tijd om het te ontdekken. Hoewel veel mensen zeggen dat je ineens moet springen als ondernemer, voelt het voor mij veiliger om het stap voor stap te doen. Sinds mijn burn-out, respecteer ik mijn eigen behoeften. Hoewel ik al even hersteld ben, blijft er een kwetsbaarheid achter. Wanneer ik over mijn grens ga of dingen doe die niet (langer) in lijn liggen met mezelf, fluit mijn lichaam mij onmiddellijk terug. Ik kan dus niet anders dan authentiek ondernemen en trouw blijven aan mezelf binnen het ondernemerschap. Om niet over mijn grenzen te gaan, hou ik me vast aan volgende regels.

1. Omring je met de juiste mensen

Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd en veel mensen zullen je proberen te ontmoedigen. Zo ook bij mij. Uit de meest onverwachte hoeken voelden mensen zich geroepen om me het ondernemerschap af te raden. Ik ben me dan ook beginnen omringen met mensen die hetzelfde gevoel en idee hebben over ondernemen, dan mezelf. Verbind je met mensen die geloven in je project en je energie geven, ipv energie opslorpen. Kies voor de juiste samenwerkingen.

2. Blijf trouw aan je eigen tempo

Rome is niet op één dag gebouwd. Zo zal jouw carrière ook niet op één dag één groot succes worden. Met vallen en opstaan, en leren uit je fouten en ervaringen, zal je langzaam maar zeker succesvol worden. Twijfel niet aan jezelf, en spiegel je vooral niet aan anderen. Wat je op social media ziet, zijn enkel de succesverhalen. Maar daarachter schuilt dikwijls ook hard werk, veel geduld, frustraties en mislukkingen. In de realiteit heeft iedereen achter de schermen zo zijn problemen. Steek je kostbare energie niet in jezelf afmeten aan anderen maar volg gestaag je eigen pad.

3. De juiste klanten vinden

Als ondernemer is de juiste klanten vinden een van de grootste uitdagingen. Je bent meer dan waarschijnlijk niet de enige speler in je sector, maar denk eraan dat niemand hetzelfde is als jij. Wat klanten uiteindelijk doet kiezen voor jou, en niet voor je concurrent, … dat ben jij! Blijf trouw aan jezelf, en straal jouw unieke energie uit. Dan trek je automatisch de juiste klanten aan. Volledig jezelf zijn is je beste marketingstrategie. Laat zien wie je bent, op een manier die voor jou comfortabel is.

4. Doe aan (financiële) zelfzorg

Er is niet mis met genoeg geld te vragen voor de producten of diensten die je levert. Je bent het immers waard, en je moet ervan kunnen leven. Zo kunnen je klanten blijven gebruik maken van je diensten. Een eerlijke prijs is een prijs waar je je zelf goed bij voelt. Bij mij is de regel, dat mijn prijs een compromis is tussen een prijs die betaalbaar is voor mijn doelpubliek en wat in verhouding staat met de tijd en energie die ik in de voorbereidingen steek.

Ik wens jullie alle succes toe!
Jan Quintiens – www.qwinn.be – www.facebook.com/Qwinn.be

Recent Posts

Start typing and press Enter to search