Tips voor een Betere Work-Life Balance.

 In Blog, Kinderen, work-life balance

Je moet er geen burn-out voor gehad hebben. Gezinsuitbreiding in combinatie met je job, zorgt bij zowel vrouwen als mannen dikwijls voor een verstoorde work-life balance. Hoe krijg je je leven terug in balans, zonder het gevoel te hebben dat je wordt geleefd? Een leven dat het merendeel van de tijd in balans is, waar werk en vrije tijd mooi verdeeld zijn. Daar kan je jaloers op zijn, of je kan er keihard voor gaan.
Je kan altijd iets doen, en je hebt altijd keuzes die je kan maken. Ik geef je graag enkele tips waarvan ik hoop dat ze ook voor jou betekenisvol kunnen zijn.

Leer nee zeggen.

Dit kan wonderen doen! Zowel op professioneel gebied als privé mag je gerust al eens “nee” zeggen. Voor iedere “nee” komt er een “ja” in de plaats. Je bent geen superman of -vrouw. Neem niet meer hooi op je vork, dan dat je kan verwerken. Het moet nog plezant blijven. En er is niets mis met zoveel mogelijk te kiezen voor die dingen die je graag doet.
Ga bij jezelf eens na waar je energie van krijgt. Op wie kan je terugvallen? Plan liever een etentje met je partner in als je daar energie uit haalt dan voor de zoveelste keer op bezoek te gaan bij familie als dat energie vraagt. Gaan werken vraagt uiteraard energie, net zoals het huishouden en de zorg voor je gezin ook energie vragen. Maar wat krijg je in de plaats? Is dat nog in balans?

Plan voldoende tijd voor je partner, je gezin, je familie en je vrienden.

Op hen kan je normaal gesproken altijd terugvallen. Zij verdienen je aandacht, en zullen je ook energie geven. Iets wat je van je(t) werk waarschijnlijk niet altijd kan zeggen.

Geen volgepropte agenda.

Rustmomenten zijn heel belangrijk. Plan die dus effectief in en prop je agenda niet vol met afspraken en to-do’s. Niet alles moet ook hier en nu gedaan worden. Je zal verbaasd zijn hoeveel dingen je ook tot morgen kan laten liggen, zonder dat er ook maar iemand een probleem mee heeft. Af en toe even echt rusten, kan wonderen doen. Elke topatleet bouwt bewust rustmomenten in.

Hobby’s van de kinderen

Eén regel: overdrijf hier niet in. Je wilt de ontwikkeling van je kinderen uiteraard stimuleren of je wil dat ze mee kunnen met hun vriendjes. Maar moeten ze daarom zowel op woensdag, zaterdag en zondag één of meerdere hobby’s hebben? Per slot van rekening speel jij meestal taxi…
Sport in het algemeen doet wonderen. Voor je lijf en voor je hoofd. Doen dus! Door te sporten maakt je lichaam gelukshormoon aan en zorgt het zelf voor ontstekingwerende stoffen. Doordat je sport, krijg je momenten waarop je de kans niet krijgt om te piekeren. Je hersenen krijgen zo de kans om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Je wordt productiever.

Zeg wat er op je lever ligt.

Tegen je partner, een familielid of tegen een baas. Door je probleem niet uit te spreken en er over blijven te piekeren, maak je het alleen maar groter. Misschien is je probleem veel minder groot dan je denkt. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.

Spring.

Maak je dromen waar. Je leeft maar één keer, maak er iets van! Je keuzes zijn ook niet altijd voor het leven. Als iets niet loopt zoals je had gedacht, doe je toch gewoon iets anders. Wie niets probeert, mist heel veel leermomenten en persoonlijke ontwikkeling. Jammeren helpt je niet vooruit.
Wil je wel maar weet je niet hoe? Vraag raad aan anderen. Er zijn mensen genoeg die je hier , professioneel of niet, graag genoeg mee verder helpen.

Heb jij het gevoel dat je work-life balans niet juist zit? En wil je er graag een keer over praten?
Maak vandaag nog een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek op deze link.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search