Alexander Graham Bell had als droom om te communiceren met het verleden. Vanuit die missie is de telefoon geboren. Vandaag wordt dit toestel minder gebruikt. Er zijn immers tal van nieuwe communicatiekanalen.
Nochtans is de telefoon een uitstekend kanaal om binnen de 7 minuten een sollicitatiegesprek te fixen! Neem je telefoon en bel vandaag nog de werkgever.
Hoe kan je zo’n gesprek snel laten leiden tot een interessant gesprek? Het soort gesprekken dat ons dichter bij elkaar brengt?
Bellen kan je tijd sparen!!
Het bellen vooraleer je solliciteert kan je alvast tijd sparen! Misschien is de vacature waarvoor je belt reeds ingenomen of staat deze tijdelijk on-hold. In ieder geval heb je hierdoor de kans om efficiënter om te gaan met je sollicitatietijd en kan je zo misschien een andere vacature strikken.
Volgende tips kunnen je alvast helpen!
Tip 1 : Zoek een tijdstip waarop jullie beiden beschikbaar zijn.
Om te voorkomen dat je iemand van zijn werk houdt, is het belangrijk om de vraag te stellen of je niet stoort. Als dit gesprek gelegen komt en meteen kan doorgaan, is het van belang jezelf kort voor te stellen. Kan het gesprek niet meteen plaatsvinden? Zorg er dan voor dat je twee nieuwe belmomenten kan voorstellen. Je brengt best wat variatie aan in de tijdstippen die je voorstelt . Vb: woensdag voormiddag 11:00 of vrijdag namiddag 13:00?
Tip 2 : Plant nu een zaadje
Kan je telefoongesprek meteen plaatsvinden, zeg dan meteen letterlijk dat je jezelf herkent in de vacature. Je hoeft hier niet dieper op in te gaan. Vergeet niet dat dit een introductiegesprek is en dus geen sollicitatiegesprek!
Tip 3: Solliciteren is werken
Alleen bellen om je stem te laten horen zonder zinnige vragen te stellen wekt irritatie op bij de contactpersoon. Vraag dus om relevante informatie die niet in de vacaturetekst of op de website van de organisatie te vinden is. Wees professioneel. Net als in een toekomstige werkcontext zet jij je beste beentje voor! Stel dus maar: “Hoe concreter de vraag, hoe gerichter het antwoord” .
Zeg letterlijk: “Ik meen mij te herkennen in jullie vacature.” Zijn er zaken waar jullie belang aan hechten? Wat verwachten jullie van je toekomstige werknemer?
Tip 4: Stel je toegankelijk op!
Onze agenda’s vandaag zijn goed gevuld. Jij kan het verschil maken door je toegankelijk op te stellen. Herinner jij je het gezegde: “beter 1 vogel in de hand, ..?” Je maakt dus best meteen een afspraak. Merk je naderhand dat dit moment toch moeilijk blijkt in eigen agenda? Dan kan je de gemaakte afspraak nog verzetten. Wees dus flexibel, zo kan jij je focus houden bij het gesprek!
Wim Coppieters.
Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.