Hoe gewichtig en intimiderend interviewers van een sollicitatiegesprek ook lijken, uiteindelijk zijn ze gewoon mensen als jij en ik. Eenvoudige trucjes, zoals je manier van praten en je houding tijdens het gesprek zorgen ervoor dat je veel sympathieker en bekwamer overkomt.
Wij hebben een lijst gemaakt met tips en strategieën om je kansen op die nieuwe interessante job te vergroten.
Als de recruiter vraagt wanneer je op gesprek wil komen, vraag dan een tijd rond 10:30 aan op een dinsdag. Op dat moment is je interviewer waarschijnlijk het meest relaxed. De stress van maandag (het opstartmoment van de week) is dan voorbij en de stress om dingen voor het eind van de week af te ronden is nog relatief gering.
Probeer te vermijden om ’s ochtends vroeg of tegen het einde van de werkdag een afspraak te maken voor een sollicitatiegesprek. Mensen zijn dan vaak nog met hun gedachten bij andere dingen, ze denken dan bijvoorbeeld aan wat ze nog allemaal te doen hebben.
2. Pas de kleur van je kledij aan.
De kleur van je kleding kan gek genoeg bepaalde (eerste) indrukken overbrengen.
Blauwe kledij Straalt uit dat je een teamspeler bent.
Zwart straalt dan weer meer leiderschap uit en rood macht.
Wit zou aantonen dat je georganiseerd bent en met een grijze outfit kom je over als analytisch.
Oranje zou de slechtste kleur zijn om te dragen bij het gesprek, dit zou psychologisch gezien een gebrek aan professionaliteit uitstralen.
3. Zoek de gemeenschappelijke deler
We vinden mensen die dezelfde interesses hebben leuker.
Zorg dat je voor je op gesprek gaat de interviewer opzoekt op LinkedIn, net als eventueel andere personen van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Zo vind je niet alleen veel informatie over de bezigheden en activiteiten van het bedrijf, je leert de mensen ook beter kennen.
Als je vind waar jouw interesses en die van de interviewer elkaar ontmoeten, aarzel dan niet om dit op te nemen in het gesprek.
4. Pas je antwoorden aan op de leeftijd van je interviewer
De leeftijd van de recruiter kan je veel leren over wat hij of zij wil horen. Het kan daarom handig zijn om je te gedragen naar zijn of haar leeftijd.
Hier heb je een handige indeling:
Generatie Y (20-30): Breng visuele voorbeelden mee en laat zien dat je kan multitasken.
Generatie X (30-50): Benadruk je creativiteit en benoem waarom die bijdraagt aan je succes.
Babyboomers (50-70): Toon respect voor de dingen die zij hebben bereikt en laat zien dat je hard kan werken.
De stille generatie (70-90): Laat zien dat je loyaal bent geweest bij eerdere werkgevers.
5. Geef complimenten
Als je actief unieke dingen en activiteiten opzoekt over het bedrijf waar je gaat solliciteren en deze topics vervolgens aanhaalt in het gesprek, maak je een grotere kans om aanbevolen te worden.
Neem nu dat er een groot kunstwerk in de inkomhal van het bedrijf staat, of dat je bijvoorbeeld op hun LinkedIn-pagina ziet dat ze zich inzetten voor Unicef; laat deze zaken dan vallen in het sollicitatiegesprek en geef er een oprecht compliment over. Met deze complimenten wek je de indruk dat je goed bij het bedrijf past, nieuwsgierig en enthousiast bent.
6. Onderschat het ”small-talken” voorafgaand aan de sollicitatie niet
Het informele gesprekje voor de echte sollicitatie lijkt misschien onbeduidend, maar is ontzettend belangrijk. De indruk die je tijdens deze korte conversatie achterlaat heeft een grote invloed op de uiteindelijke keuze van de interviewer.
Mensen die tijdens dit korte gesprek zonder moeite over iets algemeens kunnen praten laten doorgaans een goede indruk achter.
7. Praat enthousiast
Om slimmer en bekwamer over te komen vermijd je best om op een monotone manier te praten. Verschillende toonhoogtes en korte pauzes tijdens het spreken vergroten je geloofwaardigheid. De snelheid waaraan je zou moeten praten is afhankelijk van het onderwerp:
Praat sneller als je samenvat of achtergrondinformatie geeft, vertraag wanneer je met nieuwe informatie komt. Als je over belangrijke dingen praat, is het verstandig om langzamer te praten.
8. Laat je handen spreken
De manier waarop je je handen gebruikt en beweegt zegt veel over je.
Wat je beter vermijdt:
Wat je beter wél doet:
9. Wees assertief en vriendelijk tegelijk
Mensen die angstig kijken en opvallend gaan zweten of blozen hebben doorgaans minder kans om een job te vinden, omdat ze minder zelfstandig overkomen.
Als je van nature niet zo’n extravert persoon bent, moet je zorgen dat je jezelf goed kan verkopen en oefening baart kunst! Zorg voor een vlot, gestructureerd verhaal en vertel over de verantwoordelijkheden die je had in je vorige jobs. Zo laat je niet alleen je ervaring zien, maar ook dat je je mannetje kan staan.
10. Vermijd afzwakkende woorden
Enkele voorbeelden van afzwakkende woorden en zinnetjes zijn: “een beetje”, “misschien”, “proberen”, “zou kunnen”, “ik denk dat” …
Wanneer je gebruik maakt van deze woorden druk je je te voorzichtig uit en zwak je het effect van de boodschap af. Zeg dus niet: “Ik denk wel dat ik een beetje assertief ben” of “Ik kan het proberen”; zeg gewoon: “Ja, ik ben assertief.” en “Ik ga het doen.” Dit geeft je geloofwaardigheid en maakt je boodschap krachtiger!
11. Wees écht eerlijk over je mindere kanten
Beantwoord de vraag “wat zijn de dingen die je minder goed kan?” niet in eerste instantie met “dat je zo perfectionistisch bent” of “te hard” werkt. Zulke antwoorden kunnen immers een negatief beeld achterlaten. Het zijn cliché antwoorden en daarom minder aantrekkelijk.
Het komt eerlijker over om te vertellen dat je bijvoorbeeld niet zo georganiseerd bent. Oprechtheid wordt altijd gewaardeerd!
12. Bereid je voor om je positieve punten te benoemen
Stel: je bent de vraag vanuit de vorige tip vergeten te stellen; bereid je dan voor op het feit dat je zelf over jouw positieve eigenschappen zal moeten praten. Zorg dat je hier goed op voorbereid bent, want vaak lopen mensen hier vast tijdens het gesprek.
Vind je het moeilijk om jouw sterke punten te benoemen of zit je met andere vragen? De loopbaancoaches van Authentiek staan voor jou klaar om een oplossing bieden. We begeleiden je om je sterktes en doelen helder te krijgen en bekijken samen hoe je deze verder kan inzetten en realiseren. Benieuwd of loopbaanbegeleiding ook iets voor jou is? Laten we het samen ontdekken in een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.
13. Eindig met een goede vraag
We hebben al aangehaald dat opzoekwerk naar de werkzaamheden van het bedrijf nuttig is.
Als de interviewer vraagt: “heb je vragen voor mij?” neem dan je aantekeningen die je vooraf bij je opzoekwerk genoteerd hebt erbij en stel een aantal specifieke vragen over wat ze doen in het bedrijf. Vraag bijvoorbeeld naar een nieuw product dat het bedrijf heeft uitgebracht, en wat de marketingstrategie erachter is.
Op deze manier toon je jouw interesse en laat je zien dat je graag initiatief neemt.
14. En begin met de allerbelangrijkste vraag!
“Wat zoekt U nu juist in een kandidaat? ”; het klinkt wellicht als een rare vraag. Toch werkt het. Met deze vraag leg je de nadruk op wat de interviewer zelf verwacht en dwing je hem na te denken over wat hij hoopt te vinden. Want een vacaturetekst vertelt niet alle verwachtingen die je toekomstige werknemer heeft.
Kan je deze detecteren, dan weet je meteen ook welke positieve eigenschappen je extra in de verf kan zetten.
Ben je benieuwd naar wat jouw kwaliteiten en waarden zijn?
Wil je je graag zo goed mogelijk voorbereiden op het gesprek voor je toekomstige job?
Dan helpen wij je graag om authentiek en krachtig te solliciteren!
Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.