Een training rond communicatieve vaardigheden
Een bedrijf kan je niet laten groeien, omdat je een bedrijf niet kan zien. Een bedrijf is een verzameling van mensen, en die kan je wel laten groeien door een coachende communicatiestijl. Om écht te kunnen luisteren naar iemand leren we ook te horen wat er niet gezegd wordt.
Leerdoelen
- Je krijgt inzicht in de verschillende communicatiestijlen maar ook in je eigen communicatiestijl.
- Je leert de principes van de verbindende communicatie toepassen. Hierbij leggen we niet enkel de nadruk op de manier waarop jij communiceert maar ook op de manier waarop jij communicatie ontvangt.
- Je krijgt inzicht in de mens achter de vorm van communicatie.
- We leren op een verbindende manier afspraken maken en opvolgen.
- Empathisch onderhandelen, op zoek naar de win-win situatie met respect voor de grenzen van anderen maar ook die van onszelf.
Programma
- Bepalen van je eigen communicatiestijl aan de hand van de STAMBOOM-methodiek en het in kaart brengen van de verschillende communicatiestijlen in een groep.
- Theoretisch kader rond het model van de geweldloze communicatie volgens M. Rosenberg.
- Theoretisch kader rond empathisch onderhandelen gebaseerd op de principes van effectief leiderschap volgens S. Covey.
- interactieve communicatie- en reflectie-oefeningen
Duur
Deze opleiding bestaat uit 3 dagdelen waarvan 1 dagdeel bestaat uit een intervisie moment om
opgedane ervaringen te delen en te evalueren.